Saksan talouden veturi on nimenomaan autoteollisuus ja niinpä monia maailman arvostetuimpia automerkkejä tulee juuri Saksasta. Saksalaisiin autoihin liitetään yleensä sanoja kuten laatu, arvokkuus, tyyli ja eleganssi. Tämä myös yleensä näkyy hinnassa, ja juuri vaikkapa Mercedes – Benz, BMW ja Audi ovat yleensä hieman kalliimpia hankintoja. Saksasta tulee myös muutama muu automerkki, kuten vaikkapa maailman suurin autonvalmistaja Volkswagen. Kyseinen valmistaja omistaa myös monia muita autobrändejä, joita se myös tuottaa oman automerkkinsä lisäksi. Muun muassa Audi, Seat, Porsche ja Lamborghini ovat saksalaisen autojätin omistamia brändejä.
Mitä hyötyä on sitten siitä, että jokin autonvalmistaja hankkii oman automerkkinsä lisäksi muita brändejä omistukseensa? Paljonkin. Osalla merkeistä on aivan eri markkinat, ja niinpä kyseiset merkit eivät välttämättä edes suoraan kilpaile keskenään. Seatilla on vahva sija Välimeren alueen maissa, jossa taas Volkswagen ei ehkä ole niin suosittu. Niinpä moni sen alueen asukas haluaakin hankkia autokseen Seatin, koska se on paikallinen merkki, mutta itse asiassa sen kuitenkin omistaa Saksan autojätti Volkswagen. Myös esimerkiksi Audi on imagoltaan hieman erilainen auto kuin Volkswagenin monet mallit. Audiin liitetään yleensä urheilullisuus ja se onkin monen nuoren aikuisen valinta, kun taas Volkswagen on ehkä enemmän suunnattu perheille ja vanhemmalle väestölle.
Lamborghini tietysti edusta aivan erilaista automallia, sillä suurin osa sen automalleista on urheilullisia superautoja. Lamborghini on perinteinen italialainen automerkki, mutta nykyisin se kuuluu Audin omistukseen, joka taas on Volkswagenin omistama merkki, kuten yllä mainittiin. Vaikka moni ei ehkä ajattele Lamborghinia hankkiessa, että hankkii saksalaisen auton, niin tämä on kuitenkin fakta.
Saksasta tulee myös automerkki Opel, joka on ollut markkinoilla hieman edullisempi vaihtoehto, kuin perinteiset saksalaiset premium -merkit. Moni tosin karttaa hieman vanhempia Opelin malleja, koska ne eivät ole tulleet tunnetuksi erityisen luotettavina, vaan vikoja on esiintynyt melko paljon useimmissa malleissa. Nykyisin tilanne on kuitenkin parantunut, sillä Opel on panostanut paljon autojensa tekniikkaan, muotoiluun ja luotettavuuteen. Opel mainostaakin nykyisin itseään monissa mainoksissa saksalaisena valmistajana, koska monelle tulee tästä premium -auton tunnelma.
Saksalaisten autojen tasosta kertoo jotain se, että niitä tapaa maailman joka kolkassa. Sinä missä esimerkiksi amerikkalaisia autoja näkee paljon kotimaassaan, mutta ei niinkään muualla, ovat saksalaiset autot valloittaneet maailman. Esimerkiksi Yhdysvallat on kritisoinut ulkomaisia autoja ja sitä että, miksi amerikkalaiset haluavat niitä ostaa, kun kotimaisiakin merkkejä on markkinoilla. Tosiasia kuitenkin on, että saksalaiset automerkit, erityisesti Mercedes – Benz ja BMW ovat laadukkaita ja yleensä todella hyviä ajettavia, joten ihmiset haluavat ajaa niillä. On jopa väläytetty, että ulkomaisiin autoihin pitäisi lisätä Amerikassa tuontitullit, jotta ihmiset ostaisivat enemmän amerikkalaisia autoja. Tämä asia ei kuitenkaan ole ihan yksiselitteinen, sillä esimerkiksi BMW:n maailman suurin tehdas sijaitsee Yhdysvalloissa ja se työllistää siten tuhansia amerikkalaisia. Onko siellä valmistettu katumaasturi siis enää saksalainen auto?
Saksalaiset automerkit ovat perinteisesti luottaneet dieselin voimaan, mutta nykyisin nekin on kaikki pakotettu panostamaan tuotekehitykseen parempien teknologioiden puolesta. Niin BMW, Audi, Volkswagen kuin Mercedes – Benz ovat tuoneet markkinoille viimeisten vuosien aikana lukuisia hybridimalleja.