Autoalan sähköistymisestä on puhuttu jo pitkään. Öljyn tiedetään loppuvan jossain kohtaa 2060 – ja 2070 – lukujen taitteessa. Tällöin on oltava vaihtoehtoisia liikkumisen muotoja perinteisen bensiinin tilalla. Suurin osa ihmisistä pitää sähköautoja ratkaisuna tulevaisuuden autoiluun, mikä onkin ihan varteenotettava argumentti. Sähköauto ei kuluta bensiiniä, tekniikka on paljon yksinkertaisempaa kuin polttomoottorissa, joten vikoja pitäisi esiintyä vähemmän. Lisäksi sähköauto ei saastuta lainkaan. Ongelma vaikuttaa siis ratkaistulta. Sähköautokaan ei kuitenkaan ole täysin ongelmaton. Auton ylivoimaisesti kallein osa on sen akku, jonka valmistaminen on hyvin monimutkainen prosessi. Akkua varten tarvitaan monia raskasmetalleja, muun muassa kobolttia, jonka louhiminen kaivoksista on kovan työn takana ja lisäksi kaivokset ovat paljon pahempia saastuttajia, kuin bensiinikäyttöiset autot. Siirtyykö ilmansaasteen ongelma siis vain paikasta toiseen?

Sähköauton akku on myös käyttöikänsä päässä ongelmajätettä, jonka loppukäsittelystä pitää huolehtia asianmukaisesti. Jos kuljettaja ajaa autonsa lopuksi vain metsään, niin siinä vasta onkin käsillä ympäristöriski. Vanhojen ja käytettyjen sähköautojen myyminen tulevaisuudessa voi osoittautua hyvinkin ongelmalliseksi, sillä auton akun on laskettu kestävän keskimäärin 10 vuotta, eli siis hyvinkin sen ajan kun joku on sillä valmis ajamaan ennen uuden ostoa. Akku pitää siis kuitenkin vaihtaa noin 10 vuoden kuluttua, joka on siis ylivoimaisesti kallein osa autosta. Sen vaihto voi maksaa lähes yhtä paljon kuin uusi auto, joten miten vanhan auton saa myytyä järkevään hintaan? Monia kysymyksiä pitää siis ratkaista, ennen kuin sähköautot valtaavat maailman ja autokaupassa rullaa vain sähkökäyttöisiä menopelejä.

Yksin ongelmallinen asia sähköautoissa on akkujen latausajat. Siinä missä bensiinikäyttöisen auton saa tankattua täyteen muutamassa minuutissa, pitää sähköautoa ladata monta tuntia. Tämä toki onnistuu vaikkapa kotona yön yli, mutta entä, jos pitääkin taittaa pitkä matka lyhyessä ajassa? Siinä ei ole varaa jäädä odottamaan 10 tuntia, että auton akku ladataan täyteen kesken matkan.

Sähkön käyttö autoissa tulee varmasti lisääntymään, mutta monia asioita on vielä kehitettävä, jotta sähköautot tulevat osaksi valtavirtaa. Nähtäväksi jää miten nopealla aikataululla muutos tapahtuu, vai kehitelläänkö tulevien vuosien aikana jokin muu energiamuoto autoja varten.