Amerikkalaisten autojen menekki maailmanlaajuisesti on ollut heikoissa kantimissa jo useamman vuoden ajan. Esimerkiksi perinteinen autonvalmistaja Ford on jo pitkään kärsinyt myynnin heikosta kehityksestä ympäri maailmaa. Merkki ei saa uusia automallejaan kuluttajille kaupaksi. Tähän on tietysti useampi syy, mutta yksi syy on se, että kilpailijat ovat onnistuneet valmistamaan parempia ja halvempia automalleja. Toki esimerkiksi Fordin pientä perheautoa, Focusta, tapaa Suomessakin melko usein, mutta muut mallit ovat yhä harvenemaan päin. Vielä parikymmentä vuotta sitten Ford oli hyvinkin yleinen näky Suomen teillä, merkillä oli useita malleja, joita kuluttajat hankkivat. Fiesta, Escort, Taunus, Sierra ja Scorpia olivat malleja, joita tapasi jokaisessa kadunkulmassa.

Takana ovat kuitenkin nuo amerikkalaisten autojen kulta-ajat, ja nykyisin merkki on joutunut muiden kilpailijoiden tiukkaan puristukseen. Siinä missä esimerkiksi monet Etelä – Korealaiset tai japanilaiset autovalmistajat ovat kehittäneet automallejaan ja teknologioitaan, on Ford hieman jämähtänyt paikoilleen. Merkki ei ole kiinnostava tai innovatiivinen, ja moni pitääkin sitä hieman tunkkaisena merkkinä automaailmassa. Ford kuitenkin paikkaa huonoa maailmanlaajuista menekkiään kotimaan markkinoilla. Muutama Fordin malli on Yhdysvalloissa uskomattoman suosittu. Esimerkiksi iso pickup – malli Ford F – 150 on ollut jo 35 vuotta peräkkäin suosituin ensirekisteröity auto. Tämä on kova saavutus, kun miettii että yritys kärsii maailmanlaajuisesti huonosta myynnistä. Kyseistä automallia myydään Yhdysvalloissa 1 kappale joka 40. sekunti, eli automallia myydään siis uskomattomat yli puoli miljoonaa joka vuosi. Tällaisesta menekistä voi moni autovalmistaja haaveilla, mutta muiden automallien huono menekki syö Fordin tulosta.

Muut perinteiset amerikkalaiset automerkit kärsivät nekin huonosta myynnistä maailmanlaajuisesti ja monia autotehtaita onkin jouduttu ajamaan alas vuosien saatossa. Pahiten tästä on varmasti kärsinyt autokaupunki Detroit, missä vielä muutamia vuosikymmeniä sitten sijaitsi monen amerikkalaisen autovalmistajan suurimmat tehtaat. Uudet mallit myivät, bensa oli hapaa ja jokainen halusi osan amerikkalaista unelmaa. Kaupunki onkin kuihtunut tehtaiden alasajon myötä, ja kaupungin väkiluku onkin laskenut parista miljoonasta puoleen miljoonaan.

Amerikkalaiset automerkit toki tuovat markkinoille nykyisinkin uusia malleja, mutta ne eivät ole onnistuneet löytämään kuluttajia niin hyvin kuin kulta – aikoina. Esimerkiksi Chevrolet, Dodge, Chrysler, Cadillac ja GMC tuovat joka vuosi uusia malleja, mutta monet mallit ovat kärsineet luotettavuusongelmista, eikä amerikkalaisiin nykyautoihin ensimmäisenä liitetäkään sanoja luotettavuus ja laatu. On pikemminkin oletus, että laadussa ja luotettavuudessa on hieman tingitty, vaikka autonvalmistajat pyrkivätkin tarjoamaan kuluttajille hyviä autoja ja ajokokemuksia. Jää nähtäväksi pystyvätkö monet perinteiset automerkit uudistumaan alati kehittyvillä markkinoilla. Moni on jäänyt auttamattomasti jälkeen kehityksestä uusien brändien vallatessa alaa. Toki esimerkiksi Chevroletilla on oma vakiintunut kannattajakuntansa Amerikassa, mutta uutta sukupolvea pitäisi saada hankittua asiakkaiksi ja siihen eivät vanhat keinot enää tepsi.