Tuskin juuri kukaan on voinut välttyä uutisilta maapallon lämpenemisestä, ja siihen oleellisesti liittyvistä hiilidioksidipäästöistä. Ihmisiä kehotetaan lentämisen ja yksityisautoilun vähentämiseen.
Paljon on puhuttu myös yksilön hiilijalanjäljestä, sekä päivittäisten valintojemme tärkeydestä. Yksityisautoilusta on tullut jo lähes lentämiseen verrattavissa oleva paha tapa, jota saa avoimesti paheksua. Suurimpia, tai ainakin paljon tapetilla olleita, ilmaston kannalta haitallisia tekoja ovat lisääntyminen, lentäminen, lihan kulutus ja yksityisautoilu. Harva meistä kuitenkaan voi luopua kaikesta hiilijalanjälkeä kasvattavasta toiminnasta, kuten tässä tapauksessa autoilusta. Vaikka autoja kehitellään ympäristöystävällisempään suuntaan sähkövoiman avulla, tällaiset autot ovat etenkin hintansa vuoksi monien päivittäin autoa tarvitsevien ulottumattomissa.
Iso kysymys autoharrastajalle
Suurta tuskaa kärkkäät lausunnot autoilun haitallisista ympäristövaikutuksista aiheuttavat varmasti etenkin autoharrastajille. Aiemmin ehkä viattomana pidetty harrastus voidaan kärjistetysti sanottuna nähdä jo tuomittavana toimintana. Pidättäytymällä jostakin toisesta ilmastoa kuormittavasta toiminnasta, on helpompi oikeuttaa toinen tähän verrattavissa oleva toiminta. Tähän vetoavat varmasti niin monet autoharrastajat, aktiiviset lentäjät kuin lihansyöjätkin.
Hallitus ja yksityisautoilu
Suomessa perittävän polttoaineveron nostaminen ei ole kerännyt suurtakaan kannatusta eduskunnassa. Enemmän tukea on saanut ajatus pienipäästöisten autojen ostamisesta ja käytön hinnan alentamisesta. Jos aiot luopua lyhyiden matkojen ajamisesta, tarvitset hyvät kävelykengät, joita löytyy esimerkiksi birkenstock -liikkeen valikoimista. Pienipäästöisten autojen yleistyminen Suomessa olisi kestävältä ja järkevältä kuulostava kompromissi, joka todennäköisesti laskisi yleistä huolta yksityisautoilusta, niin autoilevien kuin autottomienkin keskuudessa.
Kohti ympäristöystävällisempiä autoja?
Tilastokeskuksen mukaan yksityisautoilu on hiilidioksidipäästöissä mitattuna ammattiautoilua saastuttavampaa. Ajatus julkisesta liikenteestä puhtaana ja yksityisautoilusta saastuttavana on kuitenkin turhan mustavalkoista ja harhaista ajattelua. Vaikka monissa kaupungeissa siirrytään hiljalleen esimerkiksi ympäristöystävällisempiin linja-autoihin, kehitys on hyvin pitkälti yhtä hidasta, kuin ympäristöystävällisten henkilöautojen yleistyminen Suomen katukuvassa. Jotta julkinen liikenne voisi lunastaa sanattoman lupauksensa ympäristöystävällisyydestä, se tarvitsisi lisää matkustajia eli käytännössä valtaosan julkisen liikenteen kulkuneuvoista tulisi olla ainakin lähes täynnä, kertoo Turun Sanomat vuonna 2012 julkaisemassaan artikkelissa.
Maailma näyttää väistämättä suuntaavan pisteeseen, jossa henkilön on valittava julkinen liikenne, tai ympäristöystävällinen auto. Vaikka aihetta koskien ei säädettäisi lakeja, saattaa jo pelkkä yleinen paheksunta ajaa autoilijan tekemään ratkaisuja vihreämmältä pohjalta. Ei ole kaukaa haettua ajatella, että jo lentoliikenteeseen kohdistettu paheksunta yleistyy myös yksityisautoilijan kiusaksi.
On kiistaton fakta, että useissakin tapauksissa yksityisautoilu on joillekin meistä välttämätöntä, ja autoilija olisi hyvä saada pohtimaan “mitä juuri minä voin tehdä?”. Kun lukuisat ihmiset liikenteessä ympäri maata kokevat olevansa vain yksi harmiton osa tuhansien joukossa, eivätkä sitä kautta näe olevansa osa ongelmaa, syntyy valtava ongelma.
Suomi edelläkävijä päästöjen vähentämisessä
Lukeudumme kouralliseen maailman valtioista, jotka ovat onnistuneet vähentämään päästöjään. Näitä valtioista on vain noin 30, joten se on kunnioitettava saavutus. Suomen hiilidioksidipäästöt muodostavat todella pienen osan maailman päästöistä, mutta tämä ei anna oikeutta tai poikkeuslupaa toimia välinpitämättömästi ilmastoasioissa.
Liikenne tuottaa lähes 30% koko Euroopan Unionin hiilidioksidipäästöistä, ja tässä asiassa Suomi voisi toimia edelläkävijänä ja suunnannäyttäjänä muille. Ennen sitä tarvitsemme kuitenkin hallitukselta toimia ympäristöystävällisten autojen saatavuuden ja julkisen liikenteen parantamisen eteen. Nyt kun yleisessä asenteessa ympäristöystävällistä liikennöintiä kohtaan on tapahtunut ilahduttava ryhtiliike, olisi oikea aika ryhtyä toimiin asioiden muuttamiseksi vihreämpään suuntaan.